Szybkość ma znaczenie

Przez ostatnie kilka lat uważano, że szybkość ładowania strony ma wpływ pośredni na pozycjonowanie. Im szybciej ładuje się strona, jest z optymalizowana  tym łatwiej jest ją zaindeksować robotom wyszukiwarek i przypisać odpowiednie znaczenie.  Wykonano wiele testów by sprawdzić czy prędkość ładowania strony ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie. Nie miało ! Sam osobiście wykonałem testy na ponad 100 stronach – optymalizując kod, zmieniając serwery o różnych parametrach łącza. Strony, które ładowały się po 20 sekund udało mi się z optymalizować tak by ładowały się 5 sekund.

Szybkość ładowania strony a wielkość sprzedaży

Optymalizację prędkości ładowania stron  wykonałem przede wszystkim z myślą o odwiedzających. Wiele wejść na wolno ładujące się strony trwały nie więcej niż 10 sekund. Wniosek jaki mi się nasunął to że powodem tak krótkiej wizyty było jest czas ładowania strony.  Odwiedzający wchodzi widzi niedogodności i wychodzi. Jeżeli zmniejszę czas ładowania strony to powinno mieć to wpływ na zmniejszenie liczby odwiedzin trwający mniej niż 10 sekund.  Oczywiście tak ja myślałem :) . Po skróceniu czasu ładowania strony ilość odwiedzin krótszych niż 10 sekund WZROSŁA :) .  Test pokazał, że wstępny wniosek był zły.  Odwiedzający w poszukiwaniu informacji na ogół jest gotów poczekać na pełne załadowanie strony, jeżeli zorientuje się że nie ma tego co szukał i tak wyjdzie .  Plusem z testu było to że zwiększyła się liczba odsłon a także poziom sprzedaży i wzrost lojalności użytkownika. Wzrost sprzedaży był nieznaczny około 3% .  Szybkość ładowania strony nie miała wpływu na miejsce w wynikach wyszukiwania.

Szybkość a pozycja w rankingu

Pomiędzy Google, Yahoo, Bing i innymi serwisami rozbudowującymi swoje wyszukiwarki jest nieustanna walka o szybkość indeksowania i aktualizacja wyników. Real time searching zapoczątkowany poprzez Twittera spowodował rywalizację o jak najbardziej aktualne dane w wyszukiwarkach, o gorące tematy poruszane w mediach elektronicznych. Obecnie najnowsze informacje można znaleźć tylko w portalach. Jeżeli ktoś zobaczy news w telewizji i będzie chciał znaleźć więcej informacji na ten temat poprzez wyszukiwarki bardzo się rozczaruje.  Nie znajdzie najnowszych informacji w internecie gdzie news z przed tygodnia jest uznawany za stary lub nieaktualny. Google bazując min: na Twitterze chce to zmienić. Do tego wprowadzany jest nowy update o którym głośno od kilku tygodni – Caffeine. Sam update nie wystarczy. By nowe informacje pokazywały się szybko, szybko muszą być indeksowane strony, by szybko indeksować strony muszą być one zoptymalizowane przez webmasterów. Dlatego Matt Cutts wspomniał , że szybkość ładowania strony może być czynnikiem branym pod uwagę w 2010 roku w ustalaniu rankingu strony w wynikach wyszukiwania.